| | |

På roadtrip i det centrale Italien

(FOTO: Ponte del mare – den smukke bro over kanalen i Pescara)

I dette blogindlæg kan du læse om vores roadtrip i det centrale Italien i august 2016. Klik på links herunder og læs mere om de byer og attraktioner, vi besøgte på turen.

Udgangspunkt Roma

Udgangspunktet var lufthavnen Ciampino i Rom. Her lejede vi bil gennem bureauet Hertz. Herfra gik turen rundt i regionerne Lazio, Abruzzo, Marche og Umbrien. Undervejs havde vi 6 overnatninger på 4 forskellige steder, som vi havde booket hjemmefra.

Fra Ciampino gik turen østpå via Roms omfartsvej (GRA) og ud af motorvej E80 mod regionen Abruzzo. Det er et kuperet og bjergrigt landskab inden ankomsten i Chieti,15 kilometer fra Adriaterhavet.  Her indlogerede vi os på Best Western i Chietis nyere bydel. Den gamle charmerende bydel ligger på toppen af bakken, med en flot udsigt over dalen.

Pescara

Vi besøgte også Pescara, der ligger helt ud til badestrandene ved Adriaterhavet. Her kan man nemt bo centralt i byen og så holde ferien på stranden. Ponte del mare er klart et af højdepunkterne i byen.

Fra Pescara kørte vi direkte nordpå af de mindre veje langs kyststrækningen. Her kom vi igennem flere bade- og feriebyer. Undervejs kom vi ind i regionen Marche. I Civitanova kørte vi ind i landet til Tolentino, hvor vi overnattede på Hotel Cluentum, et motel helt ud til hovedvejen.

Palazzo dei Priori på Piazza 4. Novembre i Perugia

Perugia

Næste morgen kørte vi via Foligno direkte til Perugia i regionen Umbrien. Her besøgte vi den herlige middelalderby, hvor det er yderst interessant at gå på opdagelse i de mange gader. Sidst på dagen kørte vi til vores bopæl for de næste 2 nætter. Det var lidt uden for den lille by Ponte San Giovanni – her ligger Montecorneo Country House, en lille oase ude på landet.

Ferragosto i Assisi

Dagen efter, den 15. august som er Italiensk helligdag – Ferragosto besøgte vi den hellige by Assisi. Vi tog toget hertil fra Ponte San Giovanni, for ikke at skulle have udfordringen med at finde en P-plads på denne dag, hvor ekstraordinært mange mennesker besøger Assisi. Herudover er august jo i forvejen sommerferiemåned i Italien samt at det i år er ekstraordinært jubelår i den katolske kirke, hvilket også medfører ekstra mange besøgende i Frans Assisis by.

Perugina

Næste morgen tog vi afsked med vores søde vært hos Montecorneo Country House. Turen gik igen mod Perugia, men denne gang for at besøge den kendte italienske chokoladefabrik og PERUGINA. Det var en virkelig god oplevelse, hvor vi fik et indblik i historien, rundtur på fabrikken, masser af smagsprøver og så naturligvis mulighed for at købe i shoppen.

Fæstningen set fra tårnbroen i Spoleto

Spoleto

Efter smagsoplevelsen hos den Nestlé-ejede virksomhed gik turen sydpå, hvor vi gjorde et stop i middelalderbyen Spoleto, der ligger flot på en bakketop. Her var især Tårnbroen en stor oplevelse og den primære grund til vores stop her. Der blev dog også tid til en slentretur rundt i de gamle gader.

Fra Spoleto kørte vi ad kringlede veje indtil det til sidst gik meget op ad til vores sidste overnatning i den lille by Montefranco. Stor oplevelse at bo på byens hotel og spise i byens restaurant med bjergene omkring.

Cascata delle Marmore-vandfaldet

Efter morgenmad i den skønneste sol og udsigt jeg aldrig har set smukkere, kørte vi ned af bjerget og kørte de ca. 10 kilometer til Cascata delle Marmore, lige øst for Terni. Kæmpe vandfald der har et fald på over 160 meter, som var en skøn og ikke mindst våd oplevelse i meget grønne og frodige omgivelser. Herfra gik turen direkte til Ciampino, hvor vi afleverede bilen efter en dejlig roadtrip, hvor vi fik mange skønne oplevelser med i rygsækken.

Skriv gerne til Forzaitalia.dk, hvis du har spørgsmål til din tur. Du kan skrive til mig ved at udfylde formularen i højre side eller ved at sende en mail til info(@)forzaitalia.dk.