Borgmestervalg i Rom den 3. – 4. oktober 2021

Snart er der valg til borgmesterposten i Rom. De sidste fem år har Virginia Raggi siddet for bordenden i Roms rådhus i Palazzo Senatorio på toppen af Kapitolhøjen.

Officielt er der 22 kandidater til borgmesterposten i den italienske hovedstad. Reelt set står duellen mellem fire personer.

Virginia Raggi får maksimal opbakning til sit kandidatur til at fortsætte som borgmester i den italienske hovedstad. Det er blot meget tvivlsomt, om det er nok til et genvalg.

Italiens forrige premierminister Giuseppe Conte har meldt sig ind i Raggis parti Movimento 5 Stelle og støtter dermed hendes kandidatur. Mens Conte var premierminister, var han ikke medlem af et parti, men nu har han altså sikret sig en absolut ledende rolle hos Femstjernebevægelsen.

Det ligner et skifte på posten i Rom. I de fleste meningsmålinger er både Enrico Michetti og Roberto Gualtieri klart foran Virginia Raggi. Mellem Michetti og Gualtieri ligner det, at Enrico Michetti bliver ny borgmester i Rom.

Tilbageblik til 2016

Virginia Raggi blev en suveræn vinder af valget i 2016. I første valgrunde den 5. juni fik Raggi 453.806 stemmer (over 35% af alle stemmer) mens 320.170 satte kryds ud for Roberto Giachetti fra Det Demokratiske Parti. Ved den anden valgrunde om søndagen fik Raggi hele 67,2 % af stemmerne mens de 32,8 % gik til Giachetti. I stemmetal fik Raggi 770.564 mens Giachetti fik 376.935.

Det var også første gang, at en kvinde satte sig for bordenden på Roms rådhus.

Virginia Raggi er 43 år, født 18. juli 1978. Hun er opvokset i San Giovanni-distriktet i Rom.

Raggis største konkurrenter

Enrico Michetti

Michetti er født den 19. marts 1966 i Rom og er dermed 55 år. Han bor fortsat i samme gade i Monteverde-området, hvor han voksede op i 1960’erne.

Michetti er advokat og universitetsprofessor. Centrum-højres (Lega, Fratelli d’Italia og Forza Italia) topkandidat og Raggis største konkurrent.

Roberto Gualtieri

Gualtieri er født i Rom 19. juli 1966, hvor han senere gik på Sapienza-universitetet, hvor han også senere blev professor.

Økonomi- og finansminister under Giuseppe Conte fra 2019 – 2021. Forud sad han i Europaparlamentet fra 2009 – 2019. Han tilhører det Demokratiske Parti, Partico Democratico (PD). Centrum-venstres topkandidat.

Carlo Calenda

Calenda er født i Rom den 9. april 1973. Som Gualtieri har han også studeret på Roms Sapienza-universitet. Han er tidligere minister for økonomisk udvikling fra 2016 til 2018 under premierministrene Matteo Renzi og Paolo Gentilone.

Siden 2019 har han siddet i Europaparlamentet. Han annoncerede sit kandidatur den 18. oktober 2020. Han tilhører partiet Azione, hvortil han skiftede fra det Demokratiske Parti.

Blogindlægget opdateres løbende frem til efter valget i den italienske hovedstad.

Følg med på bloggen – få mit nyhedsbrev

Flere oplevelser i Rom – køb mine e-bøger

Similar Posts