| | |

Alitalia bliver til ITA

Italia Trasporto Aereo (ITA) er navnet på italiens nye flyselskab. Selskabet erstatter Alitalia, der har været på vingerne siden 1947. Alitalia stopper sine flyvninger den 14. oktober 2021, hvorefter ITA tager over.

En æra slutter med Alitalia efter 74 år

Sidste tur med Alitalia var fra Rom til Cagliari på Sardinien fredag den 14. oktober.

Alitalia har været flagskibet i italiensk luftfart siden lanceringen i 1947. Den 5. maj fløj det første fly, mærket Fiat G-12 E fra Torino til Catania via Rom. To måneder senere havde man den første udenrigsflyvning, fra Rom til Oslo med en Savoia Marchetti SM95 med 38 passagerer ombord.

I 1960 under OL i Rom var Alitalia officiel flyselskab. Man kom her for første gang over 1 million passagerer inden for et kalenderår. 1969-70 kom Jumbo Boeing 747 med i flåden af fly.

Nu stopper driften i selskabet og de sidste billetter er langet over disken den 25. august 2021.

I begyndelsen af 1990’erne sad Alitalia på 4 ud af 10 internationale passerer, der kom til og fra støvlelandet.

Desværre har selskabet ikke været rentabelt i årevis. I 2008 blev Alitalia erklæret konkurs, men blev reddet året efter af et investeringskonsortium. Igen i 2017-2018 blev der postet store summer i selskabet fra den italienske stat.

Alitalia havde 21,3 millioner passagerer i 2019 ifølge CAPA – Centre for Aviation. Samme antal som i 2009 – selskabet har dermed ikke formået at skabe vækst, hvilket skal være en af forklaringerne på den dårlige økonomi.

I 2020 blev Alitalia overtaget af den italienske stat, som tilførte yderligere midler. Men det var ikke til at redde, hvilket corona-pandemien bestemt ikke har gjort nemmere.

Det er fortsat usikkert, hvor mange af Alitalias 10.000 ansatte, der kommer med over i ITA.

FRA OG TIL ROMS LUFTHAVNE – LÆS MIN GUIDE HER

Fremtiden

Europakommissionen har godkendt, at ITA køber Alitalias aktiver, herunder brandet. Det italienske flags farver ( grøn-hvid-rød) kommer også til at indgå i det nye ITA-logo, der bliver synlig på hele flåden.

Flyvningerne vil i første omgang blive færre end hidtil. ITA starter med 85% af Alitalias pladser i Milano Linate-lufthavnen og 43% i Roms Fiumicino-lufthavn. Selskabet starter med 52 fly ud af Alitalias tidligere 92. Planen er dog at være oppe på 105 fly inden udgangen af 2025.

Totalt set bliver det et selskab der starter op i en noget slankere udgave end i Alitalia. Det får konsekvenser for mange ansatte i det gamle selskab, der ikke flytter med over i det nye.

Første fly med ITA er allerede fredag morgen den 15. oktober fra Milano Linate til Bari.

Følg med på bloggen – få mit nyhedsbrev

Inspiration til ferien i Rom – køb mine e-bøger her

Print Friendly, PDF & Email

Similar Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.