Vinter OL 2026 til Italien

Milano i regionen Lombardiet og Cortina d’Ampezzo i Veneto-regionen bliver værter for De Olympiske Vinterleje i 2026. Det blev offentliggjort af IOC Præsident Thomas Bach på et pressemøde den 24. juni 2019.

Afgørelsen blev truffet i en afstemning blandt medlemmerne af den Internationale Olympiske Komité. Her stemte 47 for det italienske bud, mens 34 stemte for Stockholm. OL kommer derved til at foregå i en ramme fra det historiske centrum og de fashionable gader i modebyen Milano til bjergtoppe og bjerglandsbyer i Dolomitterne.

Afsløringen fandt sted i Swiss Tech Convention Center i Lausanne i Schweiz. Her deltog en lang række prominente navne, bl.a. den italienske premierminister Giuseppe Conte, Milanos borgmester Beppe Sala og Marcello Lippi – tidl. italiensk landstræner og verdensmester i fodbold fra 2006. Herudover deltog tidligere italienske olympiske medaljetagere.

Det er første gang, at Milano skal lægge navn til OL. Det er derimod anden gang, at Cortina d’Ampezzo er værtsby – det skete i 1956. Herudover har Italien været værter for Sommer OL 1960 i Rom og Vinter OL 2006 i Torino. Således er det fjerde gang, at OL kommer til støvlelandet.

MERE OM MILANO: LÆS GUIDE TIL MODEBYEN HER

De Olympiske Vinterlege afvikles fra den 6. – 22. februar, mens de Paraolympiske Lege forgår fra den 6. – 15. marts 2026.