Status på metrobyggeriet i Rom

 

Når du er i Rom og skal besøge Colosseum kan du ikke undgå at se byggeriet af metroen, der er igang i dette område. Få en update i dette blogindlæg.

Lørdag den 1. april 2017 kunne de romerske borgere for første gang opleve den nye metrostation “San Giovanni”. Den er blevet totalrenoveret i forbindelse med, at den er blevet knudepunkt for linie A og den nye linie C. Første milepæl på den nye linie.

Der kommer til at gå en rum tid inden linie C er færdig. I øjeblikket arbejdes der på at forbinde San Giovanni med Fori Imperiali/Colosseum, som sikrer forbindelse med linie B. Milepæl nummer 2

Herefter mangler fortsat:

Venezia
Chiesa Nuova
San Pietro
Risorgimento
Ottaviano (forbindelse med linie A)
Clodio Mazzini

Byggeriet af linie C har allerede taget mange år og bliver hele tiden forsinket. Udover bureaukrati handler det i høj grad om, at når man graver sig ned i den romerske undergrund, dukker der hele tiden nye spændende fund op, som sætter processen i stå.

10 år efter opstarten af byggeriet på linie C har man nået den første vigtige milepæl med sammenkoblingen af linie A og C på metrostationen San Giovanni. Stationen der er bygget i 3 plan, er fint dekoreret med motiver på vægge og i montre, som fortæller historier fra fortiden – på den måde lever navnet museo – museum godt op til dens navn.

Den næste milepæl kommer ved sammenkoblingen ved Colosseum, hvor linie C møder linie A. Dette møde er foreløbig fastsat til 2021, men det kan ændre sig mange gange.

San Giovanni er den 22. aktive metrostation linien. Når den bliver færdig, vil der være 30 stationer fra startdestinationen Monte Compatri-Pantano til Clodio Mazzini, en distance på 25,6 kilometer.

Som turist i Rom går der en del år, inden du vil opleve den fulde fordel af metroen. Det er det arbejde, der ligger foran med den nye linie C, der vil give flest fordele som turist.

Efter San Giovanni følger Colosseum/Foro Romanum, Piazza Venezia, Chiesa Nuova og Peterskirken.

Heldigvis kører der jo masser af busser i Rom. Mange foretrækker, som jeg selv, at gå så meget som muligt, for at opleve mest muligt, fremfor at sidde nede under jorden.

Mens linie A er kendetegnet ved den orange farve, linie B ved den blå farve, kommer linie C til at blive den grønne linie.

RUNDT I ROM: Læs guide til den offentlige trafik

På motivet herover ses hele linie C. Den er i funktion fra Pantano til San Giovanni.

Togene på den nye linie C er fuldautomatiserede og førerløse fra selskabet Ansaldo Breda, der også har leveret tog til metroen i København, Milano og Brescia. Ja, det ER dem der leverede IC 4-togene..

Roms undergrundstrafik kom på skinnerne den 9. februar 1955 og er Italienske ældste af sin slags. Sjovt nok er det den nuværende linie B (blå linie), der var den første i 1955. Den nuværende linie A (orange linie) startede i februar 1980.

Linje D er også på tegnebrættet. Meningen er at den skal forbinde det historiske centrum med Roms nordlige område, men det kommer vi nok til at høre endnu mere om de næste mange år.

Roms metro har dagligt 762.000 brugere.

Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.