Roms metrolinie C sammenkobles med linie A

 

Lørdag den 1. april kunne de romerske borgere se den nye metrostation “Museo San Giovanni”. Stationen er blevet totalt renoveret og den bliver fremover knudepunkt for linie A og den nye linie C, der går fra den østlige bydel og gennem det historiske centrum mod nordvest. Nu følger en testperiode, inden togene tager passagerer med senere i år.

Er du en af dem, der bruger metroen, når du rejser rundt i verden ? Rom har 2 metrolinier og den 3. er godt på vej. Men den slags byggeri tager tid, ikke mindst når man graver sig ned i den romerske undergrund, hvor der hele tiden dukker nye spændende fund op.

10 år efter opstarten af byggeriet på linie C har man nået den første vigtige milepæl med sammenkoblingen af linie A og C på metrostationen Museo San Giovanni. Stationen der er bygget i 3 plan, er fint dekoreret med motiver på vægge og i montre, som fortæller historier fra fortiden – på den måde lever navnet museo – museum godt op til dens navn.

Den næste milepæl kommer ved sammenkoblingen ved Colosseum, hvor linie C møder linie A. Dette møde er foreløbig fastsat til 2021, men det kan ændre sig mange gange.

Museo San Giovanni er den 22. aktive metrostation på den indtil nu 18 kilometer lange linie. De efterfølgende stationer bliver Amba Aradam/Ipponio, Fori Imperiali/Colosseo, Venezia, Chiesa Nuova, San Pietro, Risorgimento, Ottaviano og Clodio/Mazzini.

Når linien bliver færdig vil der således være 30 stationer fra startdestinationen Monte Compatri-Pantano, en distance på 25,6 kilometer.

Som turist i Rom går der en del år, inden du vil opleve den fulde fordel af metroen. Det er det arbejde, der ligger foran med den nye linie C, der vil give flest fordele som turist. Efter San Giovanni følger Colosseum/Foro Romanum, Piazza Venezia, Chiesa Nuova og Peterskirken. Heldigvis kører der jo masser af busser i Rom. Mange foretrækker, som jeg selv, at gå så meget som muligt, for at opleve mest muligt, fremfor at sidde nede under jorden.

Mens Linie A er kendetegnet ved den orange farve, linie B ved den blå farve, kommer linie C til at blive den grønne linie.

RUNDT I ROM: Læs guide til den offentlige trafik

På motivet herover ses hele linie C. Den er i funktion fra Pantano til Lodi.

Togene på den nye linie C er fuldautomatiserede og førerløse fra selskabet Ansaldo Breda, der også har leveret tog til metroen i København, Milano og Brescia. Ja, det ER dem der leverede IC 4-togene..

Roms undergrundstrafik kom på skinnerne fra den 9. februar 1955 og er dermed Italienske ældste af sin slags. Sjovt nok er det den nuværende linie B (blå linie), der var den første i 1955. Den nuværende linie A (orange linie) startede i februar 1980. Det forventes at linie C er færdiggjort i 2023, indtil videre…

Linje D er sågar på tegnebrættet. Meningen er at den skal forbinde det historiske centrum med Roms nordlige område, men det kommer vi nok til at høre endnu mere om de næste mange år.

Roms metro har dagligt 762.000 brugere.

Print Friendly, PDF & Email

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.